
Hoe creëer je content die scoort op Facebook?
Ken jij ook dat gevoel dat je lang gewerkt hebt aan die ene Facebookpost, hoopt op tientallen likes en comments, maar achteraf teleurgesteld achterblijft met die schamele 4 likes (en ja hoor, daar is ook je moeder of zus bij)? Zit jij ook voortdurend met de handen in het haar wat nu precies anno 2018, bijna 2019, werkt op het kanaal? Geen nood, je bent heus niet alleen. Heel wat ondernemers zien Facebook als een challenge. Welke content werkt nu het best op Facebook?
Door Facebooks vernieuwde algoritme is het voor bedrijven steeds moeilijker goed te scoren op Facebook. Niet alleen ligt het organisch bereik standaard een stuk lager, adverteren wordt ook steeds duurder. Meer dan ooit behoort sterke content tot dé sleutel om jouw doelpubliek via Facebook te bereiken. Maar wat is dan precies goede content? Daarvoor hanteer ik zelf twee vuistregels.
Voorwaarde #1: Waarde creëren
Waardevolle content creëren, het klinkt zo simpel als ‘bonjour’, maar jammer genoeg is het dat niet. Nog te vaak zie ik zeer commerciële boodschappen of droge productpresentaties passeren op social media. En dat klinkt op zich wel logisch: als ondernemer ben je vol lof en enthousiasme over die ene vette dienst, dat geweldige nieuwe product of jouw recentste bedrijfspresentatie en wil je niets liever dan dat product of dienst aan zo veel mogelijk mensen verkopen. Dat op zich is helemaal top, enthousiasme willen we uiteraard alleen maar aanmoedigen. Blijf echter steeds in gedachten houden dat je waarde wil creëren voor je (potentiële) klant. Wat jij als waarde ziet, heeft misschien voor hem of haar een totaal andere definitie.
Aan de basis ligt daarbij zonder twijfel het goed kennen van wie je potentiële klant is. Hoe oud is hij of zij? Wat eet, drinkt, ademt, kijkt, leest hij/zij? Met welke uitdagingen kampt hij/zij? Wat zijn zijn of haar deal makers en breakers? Het zijn allemaal vragen die maken dat je jouw persona kan gaan uittekenen en je communicatie hierop kan afstemmen. Een extra tip: het helpt om deze persona écht te maken, als in: een naam geven, er een foto op plakken. Hang die foto gerust boven je bed, als bureaubladachtergrond of maakt niet uit, zolang hij of zij maar steeds het centrum van jouw ideeën en visie is!
Bovendien gaat social media voornamelijk over vertrouwen opbouwen. Zie het niet als een kort sprintje richting conversie, maar eerder als een marathon waarbij je doelpubliek je merk leert kennen, leest en ziet wat de identiteit van je bedrijf is en voldoende vertrouwen en interesse opbouwt om hopelijk na verloop van tijd tot een aankoop over te gaan. Ondernemers die met die ingesteldheid aan hun social media marketing beginnen, zullen op termijn meer succes kennen dan zij die hopen snel en/of goedkoop veel leads binnen te halen.
Voorwaarde #2: Authenticiteit van A tot Z
Authenticiteit, daar zijn we met het buzzwoord. Maar wat betekent het nu precies? En hoe ben je met jouw merk of bedrijf nu precies ‘authentiek’? Het begint allemaal bij je bedrijfsidentiteit. Wie zijn jullie als bedrijf, als merk? Wat maakt jullie uniek? Wat maakt dat klanten vandaag tot bij jullie komen en niet naar die ene concurrent stappen? Het antwoord op die vragen ligt in het DNA van jullie onderneming. Het is dat stukje cultuur dat jullie enig maakt in de bedrijfswereld. Het ligt in de missie, visie en strategie, maar evengoed in de tone of voice die jullie hanteren, in de sfeer die binnen de het team heerst, in de manier waarop jullie met klanten omgaan, de creativiteit of de mensen die er werken.
Dat stukje DNA, de som van al die verschillende waarden, is wat je dient over te brengen op je doelpubliek. Ga daarbij niet jouw voornaamste concurrent imiteren, maar kijk naar wat jullie eigen maakt.
Kopiëren en leren!
Enkele voorbeelden van bedrijven die aan deze twee voorwaarden steeds opnieuw weten te voldoen, zijn Glossier, Coolblue en Bol.com. Vooraleer je de kans hebt het argument op te werpen dat dit grote bedrijven met een immens budget zijn, wil ik je melden dat dit stuk voor stuk bedrijven zijn die pakweg 10 jaar geleden nog niet bestonden. Daarnaast ligt 90% van hun succes niet in dure marketingcampagnes.
Bol.com, koning van de humor
Wie Bol.com op Facebook of Twitter volgt, is het vast met me eens: de webwinkel weet elke tweet, post of andere communicatie met een dikke knipoog aan te pakken. Een stevige dosis humor gepeperd met een vleugje actualiteit en je krijgt het winnende gerecht dat Bol.com elke dag opnieuw voorschotelt.
Takeaway voor jouw bedrijf: Humor en creativiteit kost je als bedrijf niets. Gebeurt er iets in de actualiteit waarmee je jouw bedrijf op een leuke manier in de kijker kan zetten of erop kan inspelen, laat het dan zeker niet na. Je zal zien dat mensen het leuk vinden om een grappige challenge of een toffe kwinkslag op een nieuwsbericht te zien.
Glossier, queen van de community
Voor de heren en dames onder ons die het beautymerk Glossier misschien nog niet kennen, geef ik graag een woordje extra uitleg. Wat ontstond uit een beautyblog waarin founder Emily Weiss vrouwen wou inspireren en er zo 15 miljoen Instagramfans mee verzamelde, groeide in geen tijd uit tot een waar beautyimperium waarbij het merk de strijd aan ging met marketingreuzen als L’Oréal. Het werd een verhaal van David tegen Goliath, waarbij Glossier er telkens weer in slaagt om terug te vallen op een sterke community. Keywords daarbij? Social media strategisch inzetten om te teasen naar nieuwe productlanceringen toe, tutorials, een breed gamma aan algemene, voor het doelpubliek interessante info over beauty en skincare en het betrekken van échte vrouwen bij hun merk. Diversiteit alom, gezichten en ‘problemen’ waarmee elke vrouw zich kan vereenzelvigen. Driedubbel hoera, en vooral: top gedaan van die Emily!
Takeaway voor jouw bedrijf: het tijdperk waarin marketing heel gepolijst moest zijn (lees: met blanke, witte modellen met maatje 36 en liefst nog een bekende mediakop), is echt wel gepasseerd. Lang leve de diversiteit, en vooral de echte verhalen! Niets houdt je tegen die ene trouwe klant als case in de kijker te zetten, een leuk filmpje op te nemen met die bonte bende medewerkers van je of een voor jouw product geschikte microinfluencer een van je producten te laten testen en hier een vlog over te laten opnemen.
Coolblue, keizer van de customer centricity
Ik pleit schuldig. Al enkele keren was ik die lastige klant die me tot de Facebookpagina van Coolblue moest wenden. Toch slaagt Coolblue er als een van de weinige bedrijven in om van klantenservice echt een paradepaardje te maken. Je keert steeds tevreden terug, maar dan écht. Uiteraard is daarbij een mooie hoofdrol weggelegd voor vriendelijkheid, maar het gaat verder dan dat. Het zit ‘m in de centrale plaats die de klant in hun filmpjes inneemt (#deleukstebezorgverhalen), de behind-the-scenes content (elke dag een beetje groener), bereikbaarheid (ook in het weekend!), in de verschillende kanalen waarmee je met Coolblue in contact kan treden (zei iemand daar Messenger?) en in hoe attent het bedrijf is naar zijn klanten toe. Ooit al eens een Coolblueverpakking van dichtbij bekeken? Je begrijpt meteen wat ik bedoel! Net als het CoolblueFietst-project waar het bedrijf recent mee gestart is. Gewoonweg geniaal. Het zou hun slogan kunnen zijn.
Takeaway voor jouw bedrijf: Customer centricity start en eindigt altijd vanuit de klant. “Duuuh!”, hoor ik je denken. Wel, ga even je afgelopen Facebookposts na en bekijk kritisch in hoeveel daarvan je echt vertrokken bent van wat je klant wil of interesseert. Ga jij ook echt die extra mile voor je klant op Facebook? Goed nieuws! Elke dag schuilt er wel een verrassende anekdote, pakkend filmpje of interessante tip in je bedrijfsvoering. Aan jou om dat nu naar buiten te brengen. Succes!!
Kan je een helpende hand gebruiken om van jouw social media een groter succes te maken? Laat vrijblijvend je gegevens achter en wij helpen je op weg in alle stappen die voor jouw onderneming nodig zijn!